First show of fashionable shoes Kurhaus, The Hague(NL), 4-2-1949, Polygoon-Profilti, Netherlands Institute of Sound and Vision
Publication online unknown, source www.europeana.eu

Writing better social letters by Coronet Instruction Films 1950
Publication online 20-9-2013, source archive.org

Sequential animation, the first palaeolithic animated pictures © Marc Azéma, grotte des Trois-Frères(Ariège), grotte Chauvet(Ardèche) DVD 1990
Publication online 1-5-2012, source archive.org

Sequence of a horse galloping by Eadweard Muybridge 1904
Publication online 17-10-2005, source wikicommons

Close-up of Automatic Data Processing Machine Washington DC, USA, 1953
Publication online unknown, source https://www.pond5.com

How to Use the Dial Phone by American Telephone and Telegraph Co.(AT&T) 1927
Publication online 16-7-2002, source archive.org

Rare Manuscripts Digitized by The Walters Art Museum in Baltimore, CTV
Publication online 29-7-2013, source archive.org

Ranke.2 est une plateforme d'enseignement destinée aux enseignants et aux étudiants en histoire pour leur apprendre à appliquer la critique des sources aux sources historiques numérisées et nées numériques.

occ
Liste des leçons
Du tournant archivistique au tournant numérique

photos / letters / e-mails

Leçon sur l’impact du tournant numérique sur la méthode de critique des sources et les implications de cette évolution pour les pratiques de recherche des étudiants et étudiantes en sciences humaines et sociales.

mots clès : numérisation , critique des sources numériques , photos numérisées , lettres numérisées , e-mails , interviews audio numérisées , Leopold von Ranke , critique des sources interne et externe

go to lesson
Social Media and Historians

social media / personal documents

Curated by Stefania Scagliola, Jordan Ricker and Emmanuel Decker

Lesson on how to deal with the abundance of digital born data, with regard to research, reaching out to audiences, teaching, and preservation strategies, using social media as a case study.

mots clès : social media , preservation , decontextualisation , copyright , open access , multimodality , youth culture , digital pedagogy

go to lesson
David Boder : des enregistrements à fils au site internet

audiovisual / interviews

Leçon sur la transposition de la collection d’interviews de survivants des camps de concentration rassemblée par le psychologue David Boder en 1946 en un site internet interactif en 2009.

mots clès : études sur l’Holocauste , histoire des technologies de la communication , études des médias , histoire orale

go to lesson
The Web as a historical source; what historians need to know

web history / web technology / the archived web

Lesson about the fundamentals of the web and web archiving for historians.

mots clès : web technology , the archived web , holocaust studies , source criticism , digital archives , preservation

go to lesson
more lessons